Att titta på reseaffischer är att se samhället i en spegelbild och vi kan möta vår egen tid genom att se i backspegeln. Vem kan resa, hur och med vilken teknik? Vad vill vi besöka och på vilket sätt.
Det stora resandet började med ångkraftens hjälp. Svenska riksdagen beslutade 1854 att det skulle byggas stambanor i Sverige och ångloket ska frakta oss till landets alla hörn och ansluta till världen omkring oss. Men, först skulle det till järnvägar! Rallarna byggde 17 000 kilometer järnvägar och lade grunden till att vi kan ta tåget idag. Tack alla rallare.
Följ med på en resa i Sverige och ut i världen.
James Watt (1736-1819) förbättrade ångmaskinen så att den fick en enorm betydelse för den industriella revolutionen. Det ökade produktionen av järn och stål, möjlighet att driva textilindustrin, tåg och båtar. Det behövdes råvaror och världen koloniserades. Resandet tog fart ut i världen för andra än upptäcktsresanden. Det fanns områden att bevaka och fram växte också en vurm för det exotiska.
Statens Järnvägar startade 1856 då Sverige var i full gång med stambanebyggandet. Järnvägen gjorde det möjligt för fler än de mest bemedlade att resa i landet till ett överkomligt pris. Före tågepoken hade landet olika tidszoner. 1879 infördes en nationell enhetlig standardtid i Sverige som första land i världen. Med en resebyrå på näst varje station blev SJ hela folkets järnväg. 1950 hade SJ 50 000 anställda och var den största arbetsgivaren i Sverige.
Nu tar Sverige semester! 1938 lagstadgades 2 veckors betald semester för alla arbetare och det blev en resa till fritidslivet. RESO bildades 1937 och var folkrörelsernas egen rese- och semesterorganisation. Ägargruppen bildade Folkrörelsernas semesterförening som gjorde semesterenkäter i befolkningen och resan gick ofta till RESO:s egna hotell och semesteranläggningar i landet från Ronneby Brunn till Hotell Borgafjäll i Dorotea.
Hässelby strandbad gav möjlighet att ha fritid på nära håll. Det öppnade 1913 och var Stockholms första anlagda gemensamhetsbad där män och kvinnor badade utomhus tillsammans. På badets område fanns omklädningsrum, dansbana och konditori. Stor uppståndelse och skriverier trots att det fanns randiga simkostymer att hyra som täckte kroppen, här fanns dans där man fick hålla i varandra i bara baddräkten! Unga roar sig och gör revolt mot gammal moral och kultur.
Många av Stockholms invånare på1800-talet hade sina rötter på landet. Ett sätt att återknyta till sina rötter var att ta spårvagn till Djurgården. Skansen grundades av Artur Hazelius 1891 som ett friluftsmuseum med byggnader och kultur från hela Sverige. Djurparken drog vuxna som barn till sig. Runt sekelskiftet 1900 började firandet av Valborgsmässoafton, Midsommar och Nyårsafton. Ett stort publikår var 1938 då Allsången drog drygt 400 000 besökare.
Resandet började ta fart igen efter andra världskriget. Linjebuss grundades 1942 och direkt efter kriget drog de igång internationella turer. En resa till Paris på 1940-talet tog fyra dagar och vägen dit var kantad av krigets ruiner. Men bussen färdas också genom landskap och tar sig in i orörda byar och kommer berättelserna nära om andra sätt att leva.
1951 fick Sverige 3-veckors lagstadgad semester och det gjorde att fjärran platser var inom räckhåll. SAS hade börjat nattflygning och även det var lika positivt som hela optimismen kring flyget. Att äta ombord var en upplevelse och SAS lanserade SAS:s Caterings flygbricka även utan flygrutt. Fler resebolag etablerades och priserna pressades. Det var en trygghet att åka charter till främmande land.